Przejdź do głównej zawartości

ROWER BUDOWA I KONSERWACJA :))

Jako że rozebrałem swój rower i złożyłem od nowa ….musiałem zainteresować się sprzętem ….

Jako kopalnia wiedzy służyła mi strona

http://www.bukowe.info/rowerowyserwis/?p=1

Rewelacyjna Strona to jest ..wszystko opisane prosto łatwo i przyjemnie polecam bardzo

Przedruk  …bo lubię sięgać do tej strony

Przygotowanie roweru do sezonu: przegląd pełny w skrócie

Opublikowano: 2012/02/18 | Autor: Mariusz Szałkowski

Zima pomału ustępuje miejsca wyczekiwanej przez wszystkich rowerzystów (choć nie tylko) wiośnie. Zapewne po poprzednim sezonie Wasz rower spędził całą zimę w garażu, piwnicy czy (nie daj Boże) na balkonie.

Czas w takim razie przygotować rower do nowego sezonu i moim zdaniem jest to najlepszy moment na wykonanie tak zwanegopełnego przeglądu serwisowego.

Rower porządnie przygotowany będzie nam dobrze służył przez cały sezon. W międzyczasie trzeba będzie oczywiście regularnie o niego dbać wykonując ta zwane przeglądy bieżące, czyli przeczyścić co 200-300km łańcuch czy przerzutki, to czy owo podregulować.

W tym materiale postaram się pokazać w skrócie jakie czynności wchodzą w skład przeglądu pełnego czy bieżącego. W dziale „Tematy Eksploatacyjne” w miarę możliwości czasowych postaram się zamieszczać szczegółowe poradniki dotyczące przeglądu czy napraw poszczególnych elementów roweru.

Na dzień dzisiejszy znajdziesz tam już przygotowane materiały dotyczące przeglądu tylnego koła, tylnej przerzutki i wkładu supportu (mechanizmu korbowego). W opracowaniu mam już materiał dotyczący serwisowania i „tuningowania” hamulców.

Być może po lekturze materiałów i poradników, które znajdziecie na tym serwisie zechcesz spróbować samodzielnie przeprowadzić choćby przegląd bieżący. Jeśli nie, to warto zapoznać się z tym ogólnym materiałem dotyczącym przeglądu roweru, aby wiedzieć przynajmniej w teorii co z Twoim rowerem w ramach usługi serwisowej powinien zrobić pracownik serwisu rowerowego.

Jeśli złapiesz bakcyla i zechcesz zagłębić się w tajniki sztuki serwisowania roweru, to od razu odsyłam Cię do widocznej na zdjęciu powyżej okładki  ”biblii” rowerowych serwisantów czyli książki p.t. „Zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego” amerykańskiego guru od mechaniki rowerowej Lennard’a Zinn’a.

Potem pozostanie Ci wybrać się do pobliskiego sklepu rowerowego, gdzie zakupisz choćby kilka podstawowych narzędzi niezbędnych do rozpoczęcia pracy z rowerem i możesz zaczynać :-)

Ok, w takim razie zaczynamy i na początek powiedzmy sobie co trzeba zrobić przy Twoim rowerze, żeby służył Ci i był sprawny przez cały sezon:

Przegląd pełny (sezonowy):

Zaczynamy w takim razie „z grubej rury”, czyli prze sezonem rozbieramy niemal cały rower na części, aby zobaczyć w jakim jest stanie i ewentualnie wymienić wszystko to, co się zużyło lub zepsuło. Zobaczmy z jakich głównych sekcji składa się nasz rower i co z nimi należy zrobić:


1 Tylne koło – piasta

Tylne koło to jeden z kluczowych elementów, którym zajmujemy się w ramach przeglądu pełnego. Po pierwsze mamy tu piastę, w której znajdują się łożyska. Po całym sezonie smar w piaście będzie miał kolor i konsystencję błota i jego właściwości mówiąc krótko nie będą miały wiele wspólnego ze smarowaniem. Piastę przynajmniej raz w roku należy rozkręcić, wymyć benzyną a następnie nasmarować i ponownie zmontować.


2 Tylne koło – kaseta zębatek i łańcuch.


Drugim kluczowym elementem napędowym roweru jest znajdująca się na tylnym kole kaseta zębatek (lub wolnobieg). Po całym sezonie eksploatacji należy sprawdzić czy kaseta (wolnobieg) wymaga jedynie czyszczenia, czy może już wymiany. Zębatki w trakcie całorocznej eksploatacji sukcesywnie się wyrabiają, wycierają i po pewnym przebiegu po prostu łańcuch zaczyna „przeskakiwać”, lub jak mówią rowerzyści „ślizgać się”.

Dokładnie ten sam problem dotyczy łańcucha, który jak to mówią rowerzyści w swoim slangu „wyciąga się” z upływem kilometrów i po pewnym czasie nie tylko „ślizga się” po zużytych zębatkach, ale przestaje współpracować z przerzutką. Wtedy, kiedy my chcemy zmienić bieg na niższy czy wyższy łańcuch zgrzyta i jęczy zamiast cicho i bez szmerania zmienić bieg.


3 Przerzutka tylna

Przerzutki to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego naszego roweru. W codziennej eksploatacji wystarczy je przetrzeć co jakiś czas szmatką czy przeczyścić pędzelkiem. Raz na rok warto jednak przerzutkę odkręcić od ramy, odłączyć od linek i solidnie wykąpać w benzynie a następnie złożyć ponownie i naoliwić.

W ramach takiego przeglądu warto ocenić stan rolek prowadzących (małe kółeczka) i jeśli to konieczne wymienić je na nowe. Przegląd tylnej przerzutki został już opisany w oddzielnym, szczegółowym materiale w dziale Tematy Eksploatacyjne.


3 Przerzutka przód

Ta przerzutka wymaga mniej skomplikowanych czynności obsługowych. Po pierwsze nie ma elementów ruchomych takich jak rolki napinacza. Po drugie nie jest tak narażona na kontakt z błotem i kurzem, jak przerzutka tylna.

Tu wystarczy raz w roku przerzutkę zdemontować z roweru, poddać kąpieli benzynowej i ponownie ją naoliwić


4 Hamulce

To kolejny element naszego roweru. W przypadku najbardziej popularnych  hamulców typu V-break lub Cantilever raz w roku należy je zdemontować, wyczyścić, nasmarować piwoty, sprawdzić stan sprężyny i zużycie klocków.

W przypadku hamulców tarczowych zaleca się czyszczenie, sprawdzenie stanu klocków i wymianę płynu hamulcowego a następnie odpowietrzenie i regulację.

Materiały dotyczące serwisowania hamulców są w opracowaniu


5 Mechanizm korbowy oraz wkład supportu

O czystość przednich zębatek należy dbać regularnie, a nie tylko raz w roku. Natomiast raz na sezon zalecam wymontowanie i konserwację wkładu supportu. Warto ponownie zaaplikować czysty smar zarówno pomiędzy support a ramę jak i na końcówki osiek. Stary i zabrudzony smar odpowiadają bowiem za różne nie zidentyfikowane trzaski czy piski dochodzące z tej części roweru.

O tym jak wykonać czynności serwisowe dotyczące wkładu supportu dowiesz się z materiału dostępnego w dziale „Tematy Eksploatacyjne”.


6 Linki i pancerze

To temat, który najczęściej jest zaniedbywany przez właścicieli rowerów. A to przecież zatarte pancerze są jedną z częstszych przyczyn problemów z przerzutkami czy hamulcami które nie „wracają” bo sprężyna nie jest w stanie pociągnąć zatartej linki.

Przerzutka rzęzi, hamulec haczy o felgę a my szukamy winy w samych hamulcach czy przerzutkach a nie w pancerzach i linkach. Ja zalecam wymianę linek i pancerzy raz do roku w ramach przeglądu pełnego. Koszt materiałów to niecałe 40zł a wpływ na jakość działania nie podlegająca dyskusji


7 Stery (potocznie kierownica)

Stery, czyli miejsce gdzie widelec obraca się  w ramie nie przysparzają zbyt wielu kłopotów. Są umieszczone wysoko więc dość odporne na zabrudzenia. Pomimo tego ja, raz w roku sugeruję ponowne przesmarowanie i sprawdzenie łożysk.

Skręcając ponownie stery wyeliminujemy klasyczną przypadłość, która z reguły pojawia się po przejechaniu wielu kilometrów czyli usuniemy luzy w sterach.


7 Widelec amortyzowany

W codziennej eksploatacji nie rozbieramy amortyzatora i nie „zaglądamy mu do wnętrza”. Na co dzień dbamy o amortyzator czyszcząc zabrudzenia zbierające się na goleniach.

Co jakiś czas warto zaaplikować parę kropel odpowiedniego oleju zgodnie z instrukcją obsługi amortyzatora.

W przyszłości wrócimy do tematu i pokażemy jak zbudowany jest w środku amortyzator, jak zamontowana jest sprężyna, co to jest tłumik olejowy a co to imitacja tłumika (w tańszych modelach) realizowana przez polimerowe „hamulce”.


8 Podsumowanie

W taki oto sposób dotarliśmy do końca. Świadomie w tym materiale nie podaję szczegółowych informacji dotyczących przeprowadzenia przeglądu pełnego roweru.

Jeśli chciałbyś (chciałabyś) w przyszłości robić to samodzielnie, to oczywiście jest to możliwe. Sugeruję jednak zacząć od przeglądów bieżących, które opiszę wkrótce w kolejnym materiale.

Do wykonania samodzielnie przeglądu pełnego proponuję zabrać się od zgromadzenia podstawowych narzędzi takich jak książka „Zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego” a z niej dowiesz się jaki zestaw narzędzi będzie Ci niezbędny do rozpoczęcia przygody z mechaniką rowerową „:)

A teraz jeśli możesz to oceń ten artykuł:

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Skrzynia Crossfit jak zrobić

Jak zrobić   kupić płytę osb i skręcić wkrętami    

Półmaraton Radomskiego Czerwca mapy i ślady GPX KML

Jako że mam zamiar biec w Półmaratonie Radomskiego Czerwca http://www.polmaratonradom.pl/ Mieszkam w Radomiu biegam sobie w okolicach …zrobiłem ślad gpx .. bo lubię generalnie wiedzieć gdzie biegnę … Duże maratony tego nie mają zupełnie nie wiem czemu ..przecież dość łatwo to zrobić … Może komuś się przyda ..:) Mapka Google Earth Tour Wycieczka po trasie …   A tu pliki do ściągnięcia … http://www.gpsies.com/map.do?fileId=batpfulgfjqvbiif    (w dowolnym formacie oczywiście)   Na stronie endomondo też wrzuciłem trasę ..tam już łatwo znaleźć .. http://www.endomondo.com/routes/180751214   A tu filmik z trasy …. cdn Polmaraton Radomskiego Czerwca from Karol Nowako on Vimeo .